Elektromobily bourají méně než auta se spalovacím motorem

Pojistné škody vzniklé při provozu elektromobilů bývají nižší než při provozu podobných vozů se spalovacími motory. V případě škod na zdraví není situace tak příznivá. 

Americká organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) vydala na konci roku svou již druhou zprávu o elektromobilitě z pohledu pojišťoven (zde v PDF). Studie se zaměřuje na elektrické a konvenční verze devíti modelů z let 2011 až 2019. Má tedy dvakrát větší vzorek než předchozí studie provedená v roce 2017. Zařazeny jsou pouze ty vozy, které mají svůj protějšek se spalovacím motorem, a ve výčtu tak například chybí vozy Tesla. 

Analyzuje nároky na odškodnění za kolize, odpovědnost za škody na majetku a zranění. Z aktuálních údajů vyplývá, že míra pojistných událostí týkajících se zranění řidičů a spolujezdců elektrických vozidel byla v letech 2011-19 o více než 40 % nižší než u totožných konvenčních modelů. Tento výsledek je podobný dřívější studii HLDI týkající se hybridních vozidel. 

Proč by to tak mohlo být? Autoři studie se snažili část možných vlivů (najeté kilometry například) zohlednit, všechny možné vlivy (stáří řidičů například) ovšem neočistili. Na pohled jsou ovšem mezi oběma skupinami obou vozů překvapivé rozdíly v počtu nahlášených pojistných událostí. Ve sledované skupině měly elektromobily nehody o něco dražší (rozdíl se však snižuje), mají jich ovšem výrazně méně.

Srovnání relativního rozdílu v základních charakteristikách nahlášených pojistných událostí mezi elektromobily a vozy se spalovacínm motorem podle staistik organizace IIHS. Vlevo je jednoduše počet nahlášených událostí, který je u elektromobilů nižší. Uprostřed je výše nahlášených škod, který je u elektromobilů spíše vyšší, byť se rozdíl v čase postupně snižuje. A vpravo je pak v podstatě "součet" obou těchto údajů, který ukazuje celkovou výši škod mezi oběma skupinami. (kredit IIHS)
Srovnání relativního rozdílu v základních charakteristikách nahlášených pojistných událostí mezi elektromobily a vozy se spalovacínm motorem podle staistik organizace IIHS. Vlevo je jednoduše počet nahlášených událostí, který je u elektromobilů nižší. Uprostřed je výše nahlášených škod, který je u elektromobilů spíše vyšší, byť se rozdíl v čase postupně snižuje. A vpravo je pak v podstatě “součet” obou těchto údajů, který ukazuje celkovou výši škod mezi oběma skupinami. (kredit IIHS)

Jedním možným vysvětlením je, že vozy mají trochu lepší jízdní vlastnosti díky nižšímu těžišti. Navíc mohou mít větší deformační zóny, protože mají menší počet dílů a v autě je více “prázdného místa”. Na druhou stranu, díky bateriím jsou elektrická vozidla obvykle podstatně těžší než jejich konvenční protějšky. Například rozdíl mezi elektrickou verzí Volva XC40 (Recharge) a nejlehčí verzí s klasickým motorem je přes čtvrt tuny (1812 kg vs 1574 kg pohotovostní hmotnosti). Proč by ovšem s těžšími vozy měli mít řidiči méně srážek?

Malou záhadou je i rozdíl v typu srážek. V těchto datech byl u elektrických vozů znatelně nižší poměr čelních srážek ze všech zaznamenaných nehod: 45 procent vs. 51 procent u konvenčních vozů. A naopak elektromobily měly častěji “šrámy” na zadní části vozu (ve 32 % případů místo 27 %). Pro to na pohled není vůbec žádný dobrý důvod. Samozřejmě, může se jednat o náhodu, která v dalších datech zmizí. 

Jak je to v Česku

Na českém trhu podobná analýza k dispozici není. Ale něco nasvědčuje fakt, že cena povinného ručení u elektromobilů je i u nás oproti vozidlům s klasickým pohonem alespoň zatím citelně nižší. 

„Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ uvedl před časem analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber. 

Tři čtvrtiny majitelů elektromobilů zaplatili k počátku roku 2020 do tří tisíc korun. Nejlevnější povinné ručení automobilu s elektrickým pohonem aktuálně vyjde na zhruba 1200 korun ročně. 

Elektromobily stále tvoří jen zlomek českého vozového parku a většina pojišťoven nemá speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem. Tyto vozy obvykle zařazují do nejnižší kubatury a výsledná cena povinného ručení je tudíž velmi nízká. Pokud má pojišťovna speciální sazbu pro elektromobily, cena je často ještě výhodnější než u nejnižší kubatury vozidel s klasickým pohonem. 

Do výsledné ceny povinného ručení se samozřejmě promítá také věk, bydliště a bonusy či malusy pojistníka. Stejně jako u běžných vozidel zaplatí za povinné ručení nejvíce mladí řidiči s bydlištěm v Praze, kteří již zavinili dopravní nehodu. Podle statistik ePojisteni.cz je mladých majitelů elektromobilů minimum. „Ze všech uzavřených smluv povinného ručení tvoří pojistníci ve věku do 25 let pouhé jedno procento. Nejsilnější skupinou jsou majitelé elektromobilů ve věku od 35 do 55 let, jichž je 78 %. Poměrně překvapivé je silné zastoupení majitelů ve věku nad 65 let, a to 14 %. Nejstarší pojistník má dokonce 77 let,“ uvedl Gruber. 

Zatímco u povinného ručení majitelé elektromobilů výrazně ušetří, v případě havarijního pojištění je tomu naopak. Do výpočtu ceny havarijního pojištění totiž vstupuje tržní hodnota vozidla, a ta je v případě elektromobilů výrazně vyšší než u vozidel se spalovacími motory.

Související články

Vložit komentář...