Prodeje elektroaut rostou. V západní Evropě je elektrický již každý třetí prodaný vůz

Koronavirová krize řadu průmyslových odvětví zasáhla bolestně, některá odvětví však i v této době prosperují. Patří mezi ně například výroba a prodej vozidel s elektrickým a hybridním pohonem. Těch se koronavirová krize nijak nedotkla, ba naopak: na nejvýznamnějších světových trzích byly jejich prodeje v letošním prvním čtvrtletí oproti loňskému roku až dvojnásobné. Na deseti nejrozvinutějších evropských trzích – tedy v zemích západní a severní Evropy – pak prodej nových elektrických a hybridních vozidel překročil třetinový podíl na celkovém prodeji nových vozů.

Podle nedávno uveřejněné studie poradenské společnosti PwC se v zemích, kde se elektromobilita momentálně rozvíjí nejrychleji – což je zhruba 10 zemí západní Evropy v čele s Německem, dále USA, Čína, Japonsko a Jižní Korea –, v letošním prvním čtvrtletí zájem o elektrické a hybridní vozy meziročně více než zdvojnásobil. Do silničního provozu se tak zapojily více než dva miliony nových vozů s alespoň částečně elektrickým pohonem. Tato vozidla tak na celkových prodejích aut dosáhla 17% tržního podílu.

Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2020 prodej čistě elektrických vozů vzrostl o 80 %. Prodej plug-in hybridů se zvýšil ještě podstatně výrazněji – o 184 %.

Evropa na prvním místě

Zaměříme-li se jen na elektromobily, pak za celý loňský rok se jich celosvětově prodalo kolem 3 milionů. Evropa se v žebříčku této kategorie poprvé probojovala na pomyslné první místo s 1,4 milionu nově registrovaných elektrických vozů. Následovala Čína s 1,2 milionu registrací a USA, kde na silnice nově vyjelo 295 000 elektromobilů.

V poměru k celkovým prodejům dominují elektrické a hybridní vozy především v Evropě. Z necelých 2,5 milionu nově prodaných aut na 10 nejvýznamnějších evropských trzích tvoří tento segment s 892 000 vozy 36 % všech prodejů. Největší část tvoří hybridní vozy, následují plug-in hybridy a vozy poháněné elektromotory.

V Evropě se elektromobilita rozvíjí zejména v Německu, kterému zdatně sekundují Francie a Velká Británie. V Německu se podíl elektromobilů na automobilovém trhu za pouhé dva roky zvýšil z 1,7 % na 9,9 %, což znamená, že dnes tam již každé desáté auto jezdí na elektřinu. Ve Velké Británii tento podíl aktuálně činí 7,5 % a ve Francii 6,9 %. Jen za loňský rok se v Německu prodalo 395 000 elektromobilů, což bylo více než dvojnásobek oproti Francii (185 000 nových elektromobilů) a Velké Británii (176 000 nových elektromobilů).

Deset nejprodávanějších plug-in vozů v roce 2020 (zdroj Zdroj: ev-sales.blogspot.com)
Deset nejprodávanějších plug-in vozů v roce 2020 (zdroj Zdroj: ev-sales.blogspot.com)

Za zmínku stojí také Norsko, které dosáhlo pozoruhodně vysokého podílu elektromobilů na celkovém prodeji aut – elektrický pohon tam měly tři ze čtyř nově zakoupených vozidel. Oproti roku 2019 to tak na norských silnicích znamenalo zhruba třetinový nárůst elektromobility. Zajímavých čísel dosáhl také Island, kde prodej elektromobilů přesáhl 50% podíl na nově registrovaných vozech, nebo Švédsko, kde tento podíl činil 30 %. Špatně si nevede ani Nizozemsko, kde je elektromobilní každé čtvrté vozidlo.

Podle předpokladů společnosti PwC by na konci letošního roku mělo na celém světě jezdit asi 15 milionů aut s elektrickým či hybridním pohonem a do roku 2026 by se tento počet měl ztrojnásobit.

Zajímavý je rovněž vývoj v České republice – prodej elektrických nebo hybridních aut je zde co do počtu mnohem skromnější než na západ od našich hranic, ale vztaženo k celkovému prodeji to není až tak špatné. V letošním prvním čtvrtletí se totiž sice prodalo „jen“ něco přes 5000 elektrických a hybridních vozů, ale byla to zhruba desetina ze všech nových osobních vozů. Tento poměr je tak přibližně stejný jako v Číně, kde tvoří prodeje hybridů a elektrických aut 11 % trhu, a je lepší než třeba v USA, kde se jedná o necelých 8 %.

Je to přitom pouhých 10 let, co se na českém trhu objevil první elektromobil. Jednalo se o vůz Citroën C-Zero, který byl vybaven baterií 14 kWh, jež papírově umožňovala dojezd 150 kilometrů. Jeho cena tehdy začínala na 887 000 Kč. Tento elektromobil na českém trhu brzy doplnily elektrické vozy velmi podobných parametrů Peugeot iOn a Mitsubishi i-MiEV. Dnes je u nás nabídka elektrických vozidel skoro stejně tak bohatá jako ve vyspělých západních zemích.

Nabídka se rozšiřuje

Na tom, že nejvýraznější růst zájmu zaznamenávají v poslední době čistě elektrická auta, se z velké části podílí čínský trh. Jestliže totiž na celosvětově nejvýznamnějších trzích vzrostl jejich počet během prvního čtvrtletí téměř trojnásobně na 692 000 vozů, připadá z této sumy 432 000 vozů právě na Čínu.

Je nepochybné, že k rozvoji elektromobility velkou měrou přispívá řada státních podpor a úlev. Nezpochybnitelné je však také to, že atraktivitu elektroaut zvyšují i jejich neustále se zlepšující technické parametry. Zvyšuje se rychlost nabíjení, prodlužuje se dojezd a neustále se také rozšiřuje nabídka modelů vyšších tříd. Důkazem toho by měl být v letošním roce třeba první elektrický Hummer, jehož zaváděcí edice se vyprodala doslova během pár minut. Na trhu by se měl objevit také luxusní Mercedes EQS. Celkově by letos evropský trh s elektromobily měla obohatit zhruba dvacítka nových modelů.

Související články

Vložit komentář...