Prázdná za plnou. Slibná technologie se pokusí o reparát za propadák

Startup Ample, který se zabývá výměnou baterií pro elektromobily, uzavřel tento měsíc dvě partnerství, která mu po letech práce na této technologii pomohou expandovat do Japonska a New Yorku. Startup byl založen v roce 2014, od té doby do něj vstoupila například i společnost Shell, veřejnosti se však podrobněji představil až letos v březnu. 

Během června pak firma oznámila dvě důležitá partnerství. První bylo se společností Sally, newyorskou společností pro pronájem elektromobilů pro spolujízdu, taxislužbu a dodávky na poslední míli. Společnosti mají do čtvrtého čtvrtletí tohoto roku postavit pět až deset stanic v New York, v roce 2021 plánují rozšíření na trhy v dalších amerických městech. 

Jen o několik dní později pak Ample oznámil dohodu  s japonskou ropnou a energetickou společností Eneos, aby společně zavedli a provozovali infrastrukturu pro výměnu baterií v Japonsku. Během příštího roku budou obě společnosti pilotovat plně automatizovanou technologii výměny baterií společnosti Ample se zaměřením na společnosti zabývající se spolujízdou, taxislužbou, komunálními službami, pronájmem a doručováním na poslední míli.

Společnosti Ample a Eneos také vyhodnotí, zda nemohou výměnné stanice najít i další využití, například jako záložní zdroj energie pro energetickou síť. Podrobností ovšem bylo zveřejněno minimum; společnost Ample například nesdělila, kdy pilotní program začne a kde v Japonsku bude zpočátku spuštěn. Zájem obou společnosti by však mohl signalizovat, že neobvyklý přístup Amplu k elektromobilitě by mohl najít své příznivce. 

Kus za kus

Ample nabízí totiž netradiční řešení dobíjení elektromobilů. Baterie na jejich stanicích se nedobíjí, roboty na jejich stanicích během několika minut vymění prázdné modulární baterie ve voze za plně nabité. Proces by měl zabrat zhruba stejně dlouhou dobu jako natankování plné nádrže. 

Na rozdíl od předchozích pokusů o praktickou implementaci systému výměny baterií by Ample měl být levnější, flexibilnější. Především je určen pro komerční flotily a taxislužby, nikoli pro běžné řidiče. Společnost Ample uvádí, že uzavřela partnerství s pěti významnými dodavateli pro automobilový průmysl, kteří by jejich speciální modulární baterie mohli používat, nebo pro ně alespoň vozy uzpůsobit. Na firemních videích se objevuje Mercedes, Nissan Leaf a Kia Niro. Ample by měl také spolupracovat se společností Uber.

Celkově je však přístup spíše opatrný. Všichni v oboru si pamatují příběh společnosti Better Place, která se snažila se stejným principem uspět v Izraeli a Nizozemsku, ovšem rychle zkrachovala s obrovskou ztrátou pro investory. 

To nutně neznamená, že jde o úplně špatnou myšlenku. V Číně se jí evidentně přikládá důležitost a země má již svůj “výměnný standard”. Better Place také přišel velmi brzy, možná předčasně (v roce 2012) a roli v pádu firmy hrály zřejmě i zásadní chyby a přílišný optimismus managementu. A možná i to, že problém obav z nízkého dojezdu, který chtěla společnost svým řešením odbourat, vlastně takový problém není. 

Řidiči, kteří používají elektromobily na každodenní delší cesty, prostě nabíjejí každý večer doma. Nabíjení je nestojí vůbec žádný čas, protože ho zaspí. Elektromobily tak rozhodně nejsou dnes pro každého, ale ti, kdo si je pořídí, mají otázku dojezdu předem rozmyšlenou a vyřešenou. 

Ample ovšem není Better Place: zaměří se totiž na flotilové vozy. Taková vozidla jezdí každý den stejný počet hodin. Pokud je těch hodin více, nemusí mít dost energie na celý den, takže potřebují buď rychlé nabíjení (což stále zahrnuje 30minutové prostoje), nebo superrychlé nabíjení (které ještě prakticky dostupné není), nebo výměnu baterie. To platí i pro nákladní automobily, které spotřebují při provoz umnohem více energie než vozy osobní, a proto je méně pravděpodobné, že budou jezdit celý den na jedno nabití. Podobné firemní vozy navíc jezdí v nějaké dané oblasti, často se vracejí na základnu a majitel si je kupuje pro jasně určenou roli. 

Naproti tomu soukromí majitelé automobilů chtějí obvykle jezdit a nabíjet pokud možno všude a velmi často prakticky vůbec nepotřebují nabíjet během dne. Podle některých analytiků je tak snaha nabízet výměnu baterií soukromníkům “neandrtálské myšlení” – snaha aplikovat na jednu technologii postupy zažité z používání jiné technologie. 

Dalším zajímavým trhem pro Ample by mohly být dálkové kamiony. Elektrické nákladní vozy jsou dnes nepraktické, protože hmotnost baterií nutných k dosažení vyššího dojezdu je prostě příliš veliká. Možnost výměny baterií by tady skutečně mohla pomoci vyřešit reálný technologický problém. 

Bez jámy

Na rozdíl od společnosti Better Place, která stavěla drahé bateriové stanice s jámou, přes kterou auto přejíždělo, společnost Ample instaluje stanici do prostoru o šířce dvou parkovacích míst. V tomto prostoru je štěrbina, do které auto vjede, se zvedákem, který ho zvedne. Roboty pak vyjmou standardizované moduly o kapacitě 2,5 kWh a nahradí je nabitými. 

Ample uvádí, že výměna 20 modulů (kapacita 50 kWh), které by měly stačit na nějakých 250 kilometrů podle typu vozidla a jízdy zabere asi 10 minut. Firma také slibuje, že za rok to bude 5 minut. To je sice několikrát déle, než kolik zabere rychlé tankování, ale nemusí se jednat o zásadní problém. Řidiči si obvykle stejně potřebují, či chtějí odpočinout. 

Robot pro výměnu baterie společnosti Ample (foto Ample)
Robot pro výměnu baterie společnosti Ample (foto Ample)

Ample uvádí, že jeho výměnné stanice jsou levné. Podle jeho údajů vyjdou na desetinu až třetinu ceny vysoce výkonné stejnosměrné rychlonabíjecí stanice, u které ovšem zmíněných 50 kWh obvykle nabije spíše za 30 minut, než za 5 nebo 10. (Dobíjecí výkon se v průběhu dobíjení mění podle toho, jak “plná” baterie je.) 

Stanice Ample mají určitě ekonomickou výhodu v tom, že nepotřebují vysoké špičkové výkony. Mohou výměnné baterie dobíjet pomaleji, a tak nemusí platit distribuční firmě platit, aby jim tento výsoký výkon garantovala. Pomalejší nabíjení menšími výkony vyjde v tomto ohledu výrazně levněji. A stanice samozřejmě by zřejmě také mohly často dobíjet v dobách, kde je energie levnější. 

Pomalé nabíjení také méně poškozuje baterie. Články dobíjené pomalejším tempem by měly mít delší životnost. Společnost Ample bude svým zákazníkům slibovat, že jejich celkové náklady na baterie a energii budou lepší než náklady na benzín. Což možná zní jako poměrně nízká laťka, ale vzhledem k tomu, že elektromobily jsou stále relativně mladou technologií, to není tak špatné. Společnost Ample předpokládá, že provozovatelé flotil na nabídku “stejně rychlého tankování jako u benzinu, ale levnější a ekologičtější a se všemi dalšími výhodami elektromobilů” uslyší.

Přebytečnou kapacitu ve stanicích by také mělo být možné využít jako síťové úložiště, jinak řečenou jakou velkou baterii pro potřeby elektrické sítě (tedy pokud to regulátoři trhu s elektřinou a připojení v daném místě umožní). Spotřeba flotil bývá poměrně dobře předvídatelná, což by mohlo umožnit efektivně využívat volnou kapacitu k zajímavým přivýdělkům. 

Jak uspěje? 

O Ample bohužel nevíme v tuto chvíli dost, abychom nápad mohli pořádně hodnotit ze všech možných pohledů. Například vůbec není jasné, jak to bude s cenou. Bude firma účtovat jen za dobíjení nebo i za pronájem baterie? To jsou klíčové otázky, na které ale zatím prostě neznáme odpověď. 

Otázkou je, kdo vlastně k takové stanici bude moci zajet? Ample by rád, aby vozy měly moduly na určitém místě, kde k nim bude dobrý přístup. Výrobci, včetně dnes dominantní Tesly, ovšem plánují, že bateriový blok bude nosným konstrukčním prvkem, aby se ušetřila hmotnost a náklady.

JInak řečeno, jistého teď není nic. Ovšem myšlenka je to zajímavá a pokus Ample bude s napětím sledovat řada pozorovatelů.

Související články

Vložit komentář...