Britskému automobilovému průmyslu hrozí, že mu dojdou baterie

Výbor pro vědu a technologie britské Sněmovny lordů vyzývá vládu, aby vyvinula strategii pro zajišťování klíčových surovin pro výrobu EV baterií. Podle výboru je nezbytně nutné urychlení vývoje těchto baterií, jinak hrozí, že britský automobilový průmysl přestane být konkurenceschopný.

Podle zprávy o úloze baterií a palivových článků při naplňování ambicí Spojeného království, kterou nedávno uveřejnil výbor pro vědu a technologie britské horní parlamentní komory, by britské automobilky nemusely přežít přechod k elektromobilitě a plnit cíle související s úsilím o dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050, pokud se v dohledné době nezvýší investice do výzkumu a vývoje baterií pro elektromobily.

Zpráva zdůrazňuje, že vláda Spojeného království by měla zajišťovat přístup ke kritickým surovinám pro výrobu těchto baterií a podporovat budování dalších továren na výrobu baterií, protože mezinárodní konkurence rychle sílí, a to jak finančně, tak právě v získávání klíčových zdrojů surovin. „Bez výraznějšího rozšíření výrobních kapacit se nepodaří dosáhnout stanoveného cíle, jímž je do roku 2030 zastavit produkci vozů se spalovacími motory, nebo se jej podaří dosáhnout, ale pouze s pomocí baterií a vozidel dovážených ze zahraničí,“ upozorňuje zpráva.

Podpora přichází z mnoha stran

EU zahájila strategickou finanční podporu bateriového průmyslu v roce 2017, a to jak s pomocí veřejných, tak i soukromých zdrojů. Finanční prostředky poskytují vlády členských zemí, univerzity a také výrobní společnosti, včetně předních výrobců automobilů.

V předloňském roce, kdy tyto investice v rámci EU dosáhly 4,7 miliardy eur, se do iniciativy výrazným způsobem zapojila i Evropská investiční banka (EIB), která na podporu bateriového průmyslu vynaložila 950 milionů eur. O rok později banka zvýšila tuto podporu další investicí ve výši přesahující 1 miliardu eur. Během jednoho roku tak podpora EIB dosáhla výše na úrovni podpory, kterou tomuto sektoru poskytla během celého předešlého desetiletí.

V rámci programu Horizon Europe začala Evropská komise podporovat průmyslové partnerské projekty v oblasti výzkumu a vývoje. Díky tomu by se mělo zajistit financování výzkumu a vývoje nové generace baterií. Tyto investice jsou součástí strategického plánu EU stát se do roku 2050 klimaticky neutrální. Sněmovna lordů v tomto kontextu zdůrazňuje: „Současný trend výroby baterií ve Velké Británii není dostatečný k tomu, aby dokázal podpořit přechod automobilového průmyslu k elektromobilitě či ke splnění našeho klimatického závazku.“

V nedávné době japonská automobilka Nissan oznámila, že ve Velké Británii plánuje vybudovat bateriovou gigafactory. Britská vláda nyní podle zjištění Financial times údajně vedle Nissanu jedná o podobných projektech s dalšími pěti společnostmi, konkrétně s Fordem, LG, Samsungem a start-upy Britishvolt a InoBat Auto, aby pro elektromobily do budoucna zajistila dlouhodobě stabilní dodávky baterií. Vládní administrativa poslední vývoj komentovala poměrně suše: pracuje prý na „zajištění výstavby gigatováren a nadále těsně spolupracuje s investory a výrobci automobilů na realizaci plánů sériové výroby baterií ve Velké Británii“.

Zpráva výboru horní sněmovny však varuje, že tempo a rozsah výstavby těchto výrobních zařízení nemusí být dostatečný a nebude pokrývat rychle rostoucí poptávku po bateriích. Hrozí tedy, že se výrobci automobilů s největší pravděpodobností začnou přesouvat do zámoří. Vědecký výbor proto vyzval britskou vládu, aby vypracovala strategii, která by jasně specifikovala, jakým způsobem budou získávány kritické suroviny potřebné pro výrobu baterií, jako je lithium, kobalt nebo hořčík.

Podle výboru totiž existuje „naprostý rozpor“ mezi optimistickými oznámeními britské vlády a obavami zainteresovaných stran z oblasti výzkumu a průmyslu. Na základě nové obchodní dohody s EU navíc čelí britský automobilový průmysl požadavku, aby bylo alespoň 55 % součástí každého vozidla vyrobeno v EU nebo Velké Británii. „Bez existence nezbytných britských dodavatelských řetězců se výroba přesune do EU,“ varovně uzavírá zpráva výboru pro vědu a technologie Sněmovny lordů.

Ještě nemusí být tak zle

Situace však zřejmě přece jen není tak pochmurná, jak by se mohlo na základě parlamentní zprávy zdát. Nedávno například bylo na podporu britského bateriového průmyslu v rámci speciálního dotačního programu Faraday Battery Challenge investováno 10 milionů GBP. Tuto částku z fondu, v němž je k tomuto účelu celkem připraveno 330 milionů GBP, si rozdělí 17 konkrétních projektů, na kterých již pracují firmy a výzkumné instituce v celé zemi.

Mezi podpořenými projekty je například konsorcium vedené společností LiNa Energy, které vyvíjí sodíkovo-niklové baterie (sodium-nickel-chloride). Tento nový koncept by měl jednak zlepšit výkon článků a za druhé by měl optimalizovat jejich výrobu s ohledem na velkosériovou produkci, její dekarbonizaci a následnou recyklaci článků.

Další dotovaný projekt, vedený společností Anaphite, si klade za cíl vyvinout rychlejší způsob nabíjení baterií, a to pomocí vpravením grafenu do bateriové katody.

Finanční podpora z fondu Faraday Battery Challenge přichází krátce po oficiálním otevření specializovaného centra Battery Industrialisation Centre (UKBIC), jehož předpokládaný význam podtrhla účast britského premiéra Borise Johnsona na otevíracím ceremoniálu. Jedná se o výzkumnou instituci, která by měla propojovat vývoj nových bateriových technologií a sériovou výrobu. Útočiště v něm najde i několik projektů financovaných z výše uvedeného programu. Jeden z nich tam bude například testovat možnost realizovat ve Velké Británii výrobu ultra power článků.

Související články

Vložit komentář...