“Multikára” na slunce. Firma zkouší solární panely na dodávkách

Tropos Motors Europe testuje v rámci pilotního projektu fotovoltaiku integrovanou do skříňových nástaveb vozidel. Fotovoltaické prvky jsou součástí konstrukce karoserie, a údajně tedy nijak výrazně nezvyšují hmotnost elektromobilu.

Německý výrobce elektromobilů Tropos tvrdí, že energie získaná z panelů výrazně zvýší dojezd jeho malých elektrických dodávek (můžete si je představit v podstatě jako náhradu “multikár”, tedy malých užitkových vozidel značky Multicar). V rámci pilotního projektu, který začal na konci června 2021 a má trvat další čtyři měsíce, Tropos také zkoumá, jak lze dodatečnou elektřinu využít. Kromě toho se má ověřvat i použitelnost externího zdroje energie, který bude možné využít k nabíjení dalších vozidel nebo napájení koncových zařízení a baterií například pro motorové pily nebo nůžky na živý plot.

“Očekáváme, že toto řešení nebude ničím menším než revolucí na trhu s elektrickými užitkovými vozidly,” uvedl dosti odvážně k projektu Markus Schrick, jednatel společnosti Tropos Motors Europe. “První testy naznačují, že by to mohlo fungovat. Nyní tuto technologii podrobně testujeme v reálném provozu z hlediska výkonu a dalších možných aplikací. Chceme v celé šíři analyzovat, jaké výhody mohou mít solární panely pro naše zákazníky.”

Díky kompaktním rozměrům 1,40 m na šířku a 3,70 m na délku a malému poloměru otáčení 3,96 m lze modely Tropos Able používat jak na silnici, tak i na menších komunikacích, případně dokonce v průmyslových halách či jiných vnitřních prostorech. Kromě verze se skříňovou nástavbou a objemem nákladu až 4,5 metru krychlového je model Able k dispozici také s plochou nástavbou (jednoduchou, s plachtou nebo s křídlovou mříží). Výrobce nabízí modely Tropos Able ST (s olověnou baterií a dojezdem 80 km), Able XT1 (lithium-iontová baterie, dojezd 105 km) a vrcholným modelem XT2 (lithium-iontová baterie, dojezd 260 km).

Dodávky Able firmy Tropos (foto Tropos)
Dodávky Able firmy Tropos (foto Tropos)

I s výměnnou baterií

Ústředním prvkem užitkových vozidel Tropos je systém “Easy Swap”, který by měl umožnit výměnu karoserie dvěma dospělým osobám za pouhých 15 minut i bez pomoci jeřábu či jiné formy mechanizace. Systém má vyřešit problém se zaváděním výkonné nabíjecí infrastruktury, nebo prostoji vynucenými dobíjením vozu (v případě že si výkonnou nabíječku z nějakého důvodu provozovatele nechce nebo nemůže pořídit).

Možnost rychlé výměny by měla umožnit flexibilnější využití vozidel. Například na podzim by firma zabývající se údržbou parků mohla jeden den použít Able XT k čištění parků od roštů na listí a druhý den (nebo dokonce po polední přestávce) k přepravě větších objemných nákladů s přestavěnou plošinou.

Prodej, vývoj a ústředí Troposu se nachází v Kirchheimu/Tecku v mateřské společnosti Mosolf, ale montáž výroby probíhá v Herne. Nástavby SKD (Semi Knocked Down) jsou dodávány partnerem z Číny, v Herne jsou opětovně montovány a osazovány nástavbami vyrobenými v Německu podle požadavků zákazníka.

Společnost Tropos nedávno uzavřela dohodu o spolupráci se skupinou Hahn, jedním z největších prodejců vozů Volkswagen v Německu. Díky tomu nyní Hahn nabízí elektromobily Tropos také ve čtyřech svých německých pobočkách – ve Fellbachu (nedaleko Stuttgartu), Bietigheimu-Bissingenu, Pforzheimu a Ebersbachu. Na všech čtyřech místech je nabízen také poprodejní servis.

Související články

Vložit komentář...