Obří dumpery se mění v elektromobily. Doly chtějí být také „zelené“

Elektromobilita stále více překračuje hranice osobní automobilové dopravy, kde jsme si na ni už v podstatě zvykli. V poslední době se stále častěji hovoří o elektromobilitě letecké nebo lodní dopravy. Nyní ale už elektromobilita proniká i do lomů a dolů. U nabíjecích stanic již začínají čerpat energii i důlní sklápěče, tzv. dumpery – opravdová monstra mezi nákladními automobily. Jde o vozidla, která používají těžařské firmy pro převoz obrovského množství materiálu v povrchových dolech, ať již uhelných, rudných nebo třeba diamantových.

Do plné elektrizace důlních vozidel se nyní pustila švýcarsko-švédská společnost ABB, která uvedla na trh produkt ABB Ability eMine. Jedná se o celé portfolio řešení, které by podle firmy mělo – jak jinak – přispět k urychlení přechodu k uhlíkově neutrální těžbě. Součástí tohoto portfolia je i pilotní verze nového systému ABB Ability eMine FastCharge, což by měl být nejrychlejší a nejvýkonnější nabíjecí systém na světě, navíc kompatibilní se všemi elektrickými důlními vozidly, která momentálně existují.

Pro pořádek uveďme, že elektromotory nalezneme v podstatě ve všech běžných dumperech, u nich jsou ale základním zdrojem energie dieselové motory. Ty však nepohánějí kola přímo, jak je to obvyklé, ale jsou spojeny s generátory, které vyrábějí elektřinu pro elektromotory umístěné na jednotlivých nápravách. Každý elektromotor tak ovládá jedno kolo, což umožňuje velmi dobrou ovladatelnost celého vozidla.

Rolls-Royce bez luxusu

„Těžební průmysl na celém světě prochází jednou z nejvýznamnějších a nejdůležitějších transformací,“ nechal se slyšet Max Luedtke, specialista na těžební technologie ve společnosti ABB. Doly se podle něj mohou stát energeticky účinnějšími s výrazně nižšími emisemi CO₂, a přitom zůstat konkurenceschopné a vysoce produktivní.

ABB vedle bateriového řešení důlní dopravy nabízí ještě jednu technologickou inovaci: jsou jí troleje. Trolejovou infrastrukturu využívá například švédská těžební společnost Boliden v dole Aitik, ležícím na severu Švédska. Firma očekává, že tak ročně ušetří zhruba 830 m3 nafty a sníží tak své dopravní emise skleníkových plynů až o 80 procent. Dodejme, že Boliden v dole ročně přepraví na 70 milionů tun horniny.

ABB však není první firmou, která se začala zabývat elektromobilitou v dolech. Již před několika lety dvě jiné švýcarské společnosti – Lithium Storage a Kuhn Schweiz – společně přestavěly motor obřího dumperu Komatsu 605-7 o hmotnosti 110 tun na plně elektrický pohon. Jeho elektromotor o výkonu 590 kW a točivém momentu 9500 Nm pohání baterie o kapacitě 700 kWh. Celá přestavba na elektromobil sice vyšla na více než jeden milion eur, musíme však vzít v úvahu fakt, že tato vozidla spotřebují ročně až 100 000 litrů nafty, takže finanční návratnost takovéto rekonstrukce je reálná. V porovnání se standardním provedením Komatsu 605-7 elektrická verze umožňuje dosáhnout roční úspory až 130 tun emisí CO2 a též 50 000 litrů nafty.

Do elektromobilizace důlních vozidel se již zapojil i slavný Rolls-Royce – výrobce luxusních vozů a vysoce výkonných motorů. Své standardy okázalosti musel opustit, když nedávno představil hybridní dumper, tedy sklápěč, který má u zadní nápravy klasický dieselový motor napájející elektromotory, avšak díky zabudování bateriového pohonu, který významně využívá efektu rekuperace při jízdě z kopce, může být tento motor menší, než je obvyklé. Hybridní řešení podle výrobce umožňuje snížit emise CO2 o 20 až 30 procent.

Ve hře je i vodík

Přístup Rolls-Royce, resp. jeho mateřské společnosti, kterou je německé BMW, je tak zajímavý tím, že se pokouší uchopit ekologičnost elektromobility v celé její šíři. To znamená s vědomím, že nejde jen o samotnou ekologičnost pohybu konkrétního elektrického vozidla nebo o ekologičnost jeho výroby, ale že vše začíná již s těžbou surovin potřebných k této výrobě.

Další společností, která se rozhodla „ozelenit“ důlní práci, je těžební společnost Anglo American. Ta spojila síly s firmou Williams Advanced Engineering a společně vyvíjejí dumper s elektrickým pohonem, ovšem napájeným palivovými články. Po dokončení vývoje by mělo jít o největší důlní vozidlo na světě poháněné vodíkem. Pro zajímavost uveďme, že společnost Williams Advanced Engineering při konstrukci motoru vychází ze zkušeností, které získala coby dodavatel akumulátorů pro vozy formule E.

Related Posts

Vložit komentář...