V Mnichově začnou příští rok jezdit autonomní taxíky. Další města budou následovat

V příštím roce začne v Mnichově jezdit testovací flotila až 25 autonomně řízených taxíků. Plánují to v rámci společného projektu autopůjčovna Sixt a dceřiná společnost Intelu Mobileye. Tato služba by se podle ředitele mezinárodní autopůjčovny Alexandra Sixta měla postupně rozšířit do celé Evropy. Plány má autopůjčovna Sixt odvážné: v příštích pěti letech chce vybudovat síť flotil autonomních taxíků až v 25 evropských metropolích.

Společnost Mobileye, která loni dosáhla tržeb ve výši 967 milionů USD, se doposud nejvíce proslavila technologií počítačového vidění pro pokročilé automobilové asistenční systémy. V poslední době se však o ní stále častěji hovoří a píše v souvislosti s vývojem technologií pro autonomní vozidla.

Služba robotaxi bude využívat veškerého technologického potenciálu, kterým aktuálně Mobileye disponuje, včetně technologií společnosti Moovit, kterou Intel v loňském roce za 900 milionů USD koupil. Moovit je izraelský startup, který dokáže analyzovat vzorce městské dopravy a na jejich základě nabízet doporučení nejvhodnějších směrů jízdy s ohledem na aktuální dopravní situaci.

Zpočátku, v testovací fázi, budou ještě v autech sedět z bezpečnostních důvodů řidiči, kteří budou moci v případě nutnosti zasáhnout. Jakmile však bude dokončen příslušný schvalovací proces, začnou tato vozidla jezdit bez řidiče. Technické překážky jsou totiž podle Alexandra Sixta menší než ty administrativní.  

Společnosti podílející se na projektu plánují rozšířit službu po Německu, ale i do dalších evropských zemí, a to za pět až deset let. Německo bylo pro pilotní projekt zvoleno proto, že tam nedávno vstoupil v platnost zákon umožňující jízdu autonomních vozidel na veřejných komunikacích a Mobileye tam již začal své autonomní technologie testovat.

Průkopnické Německo

Spolupráci s autopůjčovnou Sixt si Mobileye pochvaluje. „Díky silným partnerům, jako je Sixt, může Mobileye slíbit, že samořiditelná vozidla se stanou realitou ve městech po celém světě,“ je přesvědčen ředitel Mobileye Amnon Shashua.

„S rychlým rozvojem právního rámce pro autonomní jízdu Německo prokázalo, že patří k průkopníkům tohoto druhu mobility. Bez tohoto nového zákona by nebylo možné, abychom příští rok v Mnichově provoz robotaxi zahájili,“ zdůraznil výkonný ředitel Intelu Pat Gelsinger na autosalonu IAA, který se konal na začátku září právě v Mnichově.

Nový německý zákon o autonomní jízdě ocenil i Alexander Sixt. Podle něj spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer prosazením tohoto zákona stanovil velmi důležitý milník na cestě k autonomní mobilitě. „Nyní však bude důležité, aby dokázali držet krok mobilní operátoři. Německo by mobilním operátorům mělo dát více ekonomické svobody k rozvoji mobilních sítí,“ domnívá se Alexander Sixt.

Bez přesných map to nepůjde

Autonomní robotaxi jsou šestimístná SUV založená na platformě čínského elektromobilu Nio ES8. Jsou vybavena radarovýmia lidarovými senzory a také kamerami. Zajímavá je technologie mapování REM, která je součástí systému autonomního řízení Mobileye Drive. Ta shromažďuje data z více než jednoho milionu vozidel vybavených technologií Mobileye pro vytváření map s vysokým rozlišením, přičemž tyto mapy lze následně použít i k podpoře systému ADAS a autonomního řízení. Shromažďovaná data nejsou videa nebo obrázky, ale komprimovaný text. Průběžně se jedná zhruba o 10 kilobitů na kilometr. Společnost Mobileye má již smlouvy se šesti automobilkami, včetně BMW, Nissanu a Volkswagenu, o shromažďování těchto údajů z vozidel vybavených čipem EyeQ4, který vyvinula právě Mobileye a jenž je dnes základem řady systémů autonomního řízení.

Na závěr dodejme, že službu robotaxi si bude možné objednávat buď prostřednictvím aplikace Moovit, nebo pomocí aplikace ONE autopůjčovny Sixt.

Related Posts

Vložit komentář...