Bez řidiče to už umí i Walmart. Potraviny mu rozvážejí autonomní dodávky

Americký obchodní řetězec Walmart začal jeden ze svých online objednávkových obchodů s potravinami zásobovat autonomními nákladními vozidly. Cílem této inovace, na níž se technologicky podílí také startupová společnost ze Silicon Valley Gatik, je podle strohého sdělení obchodního řetězce zvýšení kapacity a snížení neefektivity.

Dva autonomní skříňové nákladní vozy značky Gatik, v nichž nesedí ani tzv. bezpečnostní řidič (safety driver), jezdí po zhruba jedenáctikilometrové smyčce denně po dobu 12 hodin. Vozy přepravují  online objednávky potravin z distribučního centra Walmartu do nedalekého obchodu s potravinami Walmart Neighborhood Market v arkansaském Bentonville, kde má Walmart také své ústředí.

Tento projekt autonomní přepravy potravin by zahájen loni v prosinci, poté, co získal souhlas od arkansaské silniční správy. Zpočátku probíhaly testovací jízdy za přítomnosti bezpečnostního řidiče. Ten by během letošního léta stažen a vozidla se začala pohybovat zcela samostatně.

Projekt je zaměřen na doručování „na střední míli“ (middle mile delivery), tedy na přepravu zboží v rámci dodavatelského řetězce, nejčastěji ze skladu do distribučního centra nebo do skladu maloobchodu.

Svatý grál

„Máme velkou radost z toho, že s firmou Gatik můžeme spolupracovat na tomto svého druhu prvním projektu autonomní jízdy,“ řekl senior viceprezident Walmartu Tom Ward. „Díky naší spolupráci se společností Gatik jsme zjistili, že autonomní skříňové nákladní vozy skýtají na opakovatelných trasách mezi našimi obchody efektivní, bezpečné a udržitelné řešení přepravy zboží,“ doplnil.

„Odstranit řidiče je ‚svatý grál‘ této technologie,“ řekl generální ředitel a zakladatel společnosti Gatik Gautam Narang a dodal: „Důvěra vložená v nás největším světovým maloobchodním řetězcem je pro nás obrovskou vzpruhou pro pokračování v tom, co děláme, a je také potvrzením kvality naší technologie, našeho řešení, celého našeho směřování.“

Walmart, který je největším americkým prodejcem potravin, testuje autonomní vozidla Gatik jako součást transformace na model „hub and speak“ doručování potravin. V jeho rámci jsou tzv. dark stores budovány blíže spotřebiteli a mají zajišťovat obsluhu několika maloobchodních prodejen. Podle Walmartu by mělo používání automatizovaných vozidel také uvolnit zaměstnancům prodejen ruce k provádění náročnějších úkolů, včetně vychystávání a balení online objednávek a zákaznické pomoci.

„Stará architektura doručování, kdy máte obří distribuční centrum vzdálené čtyři nebo pět hodin od koncového spotřebitele, už nefunguje. Potravinářské firmy jsou nuceny zřizovat tato distribuční centra blízko zákazníka, a jakmile se k zákazníkovi přiblížíte, musíte také zmenšit velikost svého skladu. A jak se velikost skladů zmenšuje, roste počet opakujících se jízd z distribučních středisek do koncových míst zásilek. Právě v tomto bodě se nyní nacházíme,“ vysvětlil Gautam Narang.

Není úplně první

Walmart však není úplně první firmou tohoto typu, které se o autonomní jízdu pokusila. Již v roce 2018 začal autonomní doručování testovat řetězec supermarketů Kroger ve spolupráci se start-upem Nuro. V nedávné době Kroger oznámil, že již takto, v režimu tzv. „poslední míle“, doručil v oblasti texaského Houstonu tisíce zásilek. V některých státech, kde nemá kamenné prodejny, například na Floridě, navíc používá Kroger k vyřizování online objednávek skladů s plně automatizovaným provozem.

Dále je zde také společnost Albertsons, která provozuje supermarkety včetně Safeway a Kings. Ta testuje doručování „na poslední míli“ společně se start-upem Tortoise v severní Kalifornii. Dálkově ovládané vozíky nejdříve zaměstnanci prodejny naplní potravinami a vozíky jsou pak prostřednictvím dálkového ovladače typu Xbox navigovány až k zákazníkovi.

Úspory v logistice

Podle Gatiku mohou jeho autonomní vozidla obchodu s potravinami snížit logistické náklady až o 30 procent. To je nepochybně značná úspora, i s ohledem na to, že podle průzkumu společnosti Bain and Company mají potravinové obchody obvykle nízké marže – v rozmezí od 2 do 4 procent.

Walmart a Gatik v současné době provádějí podobné testy i v oblasti města New Orleans. Elektrické skříňové nákladní vozidlo – zatím ještě s bezpečnostním řidičem – tam zajišťuje přepravu online objednávek potravin ze supermarketu Walmart na výdejní místo.

Podle Gautama Naranga může být nasazení autonomních vozidel užitečné také tím, že zmírní negativní dopady, které firmám způsobuje všeobecný nedostatek pracovních sil. Potenciál pro jejich uplatnění je tedy i v mnoha dalších odvětvích, nikoli pouze v potravinářském průmyslu. „Toto řešení je vhodné pro různé dodavatelské řetězce, pro různé druhy logistiky. Nejde tedy jen o nedostatek pracovních sil, jde především o zvýšení efektivity a snížení provozních nákladů,“ uzavřel Gautam Narang.

Související články

Vložit komentář...