Zaručená kapacita? Státy chtějí určit životnost baterií předpisem

Evropská Unie, USA, Čína a další země chtějí zavázat výrobce automobilů, aby se zavázali k minimální životnosti baterií instalovaných do svých elektrických a hybridních automobilů. Předpis má zaručit kvalitu článků. Není však příliš ambiciózní.

Země se na tom v zásadě dohodly na Světovém fóru pro harmonizaci předpisů pro vozidla, které se konalo v Ženevě v rámci Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN). “V zásadě dohodnuto” následně znamená, že zatím neexistuje žádné závazné rozhodnutí. Podle plánu se má o návrhu závazného nařízení hlasovat v březnu 2022.

Následně budou muset země, které s návrhem souhlasí, požadavek EHK OSN přenést do vnitrostátního práva. Podle sdělení EHK OSN by tak nařízení mohlo platit od roku 2023.

Pokud bude současný návrh přijat na jaře příštího roku, budou platit následující požadavky na odolnost baterií: Po pěti letech nebo ujetí 100 tisíc kilometrů smí baterie ztratit méně než 20 % své původní kapacity. Po osmi letech nebo 160 000 kilometrech nesmí ztráta přesáhnout 30 procent.

Podle EHK OSN je cílem zabránit používání “nekvalitních baterií”. To má zásadní význam “pro posílení důvěry spotřebitelů a zlepšení ekologických parametrů elektromobilů nad rámec jejich nízkých emisí”.

Pro samotné automobilky je nařízení ve své současné podobě pravděpodobně nepředstavuje žádnou velkou výzvu. V záručních podmínkách řady výrobců lze dnes najít záruku 70 procent kapacity po osmi letech nebo 150 tisíc najetých kilometrech lze již nyní nalézt velmi často. V některých případech výrobci zaručují tyto výkony i při vyšším počtu najetých kilometrů. Pokud by byl tedy přijatý návrh v současné podobě, v podstatě by se přenesl do práva faktický status quo.

Kromě EU, USA a Číny podporují iniciativu také Japonsko, Kanada, Jižní Korea a Velká Británie. Takové nařízení by pak platilo jednotně na dosud největších trzích s elektrickými vozidly.

V jednom ohledu by však nařízení šlo ještě dál: spotřebitelé by mohli získat jakési právo na informace. “Podle navrhovaného nařízení budou přesné informace o stavu a zbývající kapacitě baterie volně dostupné majiteli vozidla,” říká André Rijnders, předseda pracovní skupiny pro znečištění a energii (GRPE). “To poskytne cenné informace pro transakce s ojetými / použitými elektromobily a jiné změny majitele vozidla.”

Související články

  1. 🙂 takže baterie stejného chemického složení bude mít záruku nezávisle na způsobu použití a bude jedno jestli bude mít kapacitu 1 kWh nebo 200 kWh 😀 nj politika to je oříšek 😀 chápal bych ještě záruku na počet cyklů, ale tohle ..no potěš koště

Vložit komentář...