Jedno auto, tři motory. Jak jezdí složitý výsledek snahy o nižší emise

Honba za nízkými emisemi někdy vede hodně komplikovanými cestami. Na příkladu Peugeotu 3008 Hybrid4 si můžeme ukázat, jak komplikovanou technikou dnes také disponují některá velkosériová hybridní SUV vozy.

Plug-in hybridní verze řady vozů SUV mají našlápnuto brzy vystrnadit z nabídky dlouhá léta oblíbené diesely. Měřící cyklus jim totiž hraje do ruky, a tak se vše točí okolo elektřiny. Takhle rychlé auto, jakým je model 3008 Hybrid4 u Peugeotu už dlouho neměl. Oficiální údaj zrychlení z klidu na 100 km/h je 5,9 s. To je hodnota jako u nějakého sportovního kupé, a ne mamataxi pro rozvážení dětí do škol. Impozantní je i pružné zrychlení.

Dynamiku při konstantní akceleraci zajišťují všechny tři motory naráz. Pohonný systém Peugeotu 3008 Hybrid4 využívá přeplňovanou šestnáctistovku disponující výkonem 147 kW (200 k), kterou doplňuje přední elektromotor s výkonem 81 kW (110 k) a zadní s 83 kW (113 k). Tedy stejně jako u sesterských koncernových modelů DS7 Crossback E-Tense 4×4 a Opel Grandland X Hybrid4. Systémový výkon 221 kW (300 k) vypadá působivě, stejně jako točivý moment 520 Nm. A praxe nezklame. Je to pořádná jízda!

Energii si lze schovat na později

Celá pohonná soustava funguje harmonicky. Auto se rozjíždí vždy na elektřinu a při konstantní jízdě za příhodných podmínek ho pohání jen zadní elektromotor, ke kterému se podle potřeby přidávají další dvě pohonné jednotky. Pro lepší trakci zejména v terénu je lepší zvolit režim 4WD, jinak většinou jedete na mód Electric nebo Hybrid. Sport využijete spíše nárazově, zbytečně zvyšuje spotřebu.

Přední elektromotor je integrovaný do osmistupňové samočinné převodovky, druhý pak u zadní nápravy. Při aktivaci pohonu všech kol fungují pracují oba i spalovací motor. (foto: Peugeot)
Přední elektromotor je integrovaný do osmistupňové samočinné převodovky, druhý pak u zadní nápravy. Při aktivaci pohonu všech kol fungují pracují oba i spalovací motor. (foto: Peugeot)

Elektricky lze při přiměřeném jízdním stylu cestovat rychlostí až 135 km/h, po tuzemských dálnicích tedy při dostatečně plných bateriích prakticky kdykoliv. Daleko smysluplnější ale je na dálnici využít spalovací motor a volty si nechat na jízdu městem, tedy tam, kde je to nejvíce žádoucí.

Jak je u plug-in hybridů nové generace obvyklé, i ani zde totiž nechybí ani možnost zesílené rekuperace a „rezervování“ energie pro jízdu po městě (na 10, 20 km či plné baterie), ale i aktivace módu plného dobíjení baterie během jízdy. To se děje s ohledem na co nejlepší efektivitu celého pohonného ústrojí, a využívá pro to ideálních podmínek.

I pokud máte na displeji u stavu baterií nulu, tak stále v nich zůstává ještě dost kapacity, aby bylo dost energie pro pomoc elektromotorů při rozjezdech a potřebě rychlé akcelerace. Dobíjet lze i za jízdy, přičemž ve standardním režimu D převodovky se auto chová, jako každé jiné se spalovacím motorem. Přeřazením na režim B máte možnost rekuperaci zintenzivnit a v řadě situací jej ovládat jen plynovým pedálem. Ani tak není pro posádku zpomalování nijak nepříjemné. Samotné brzdy se ale přesto tu a tam chovají trochu jinak, než u běžné čistě spalovací verze.

Hodně rychle nebo hodně úsporně

Celkové sladění všech motorů působí zdařile a stále změny bez sledování toků na energy monitoru v digitálním přístrojovém štítu nemáte příliš šanci poznat. Největší smysl samozřejmě tento Peugeot dává jen, pokud ho budete pravidelně dobíjet a využijete možností elektrické registrační značky. Uživatelský komfort zvyšuje aplikace MyPeugeot, která umožňuje vzdálenou správu, tedy např. naplánování vyhřátí či vychlazení vozu, ale i naplánování cesty s nabíjecími body podle zvolených preferencí.

Li-ion baterie mají využitelnou kapacitu 13,2 kWh, přičemž místo standardní 3,7kW palubní nabíječky si můžete připlatit za 7,4kW. Nabití do plna potom z běžné zásuvky trvá cca 7,5 hodiny a s využitím wallboxu nebo veřejné dobíjecí stanice 2 hodiny. Stejně jako u jiných plug-in hybridů se počítá s dobíjením doma přes noc a během pracovní doby v zaměstnání.

Nabití do plna potom veřejné dobíjecí stanice nebo wallboxu trvá 2 hodiny, z běžné zásuvky to je téměř čtyřnásobek. (foto: Vladimír Löbl)
Nabití do plna potom veřejné dobíjecí stanice nebo wallboxu trvá 2 hodiny, z běžné zásuvky to je téměř čtyřnásobek. (foto: Vladimír Löbl)

V tomto módu většinou postačí v praxi jen necelých 40 km čistě na elektřinu a přes víkend při delších jízdách hybridní režim či využití 43l benzinové palivové nádrže, která podle toho kde a jak jedete, vystačí na přibližně 400 až 640 km. Celkově jsme jezdili za 5,7 l/100 km, krátkodobě i za 7,8 l/100 km, spotřeba elektřiny byla v elektrickém režimu 21,5 kWh/100 km.

O 375 kg vyšší hmotnost této verze oproti výchozí šestnáctistovce není nějak křiklavě znát, v zatáčkách se dobíjecí verze oproti klasickým méně naklání a přes standardní devatenáctipalcová kola zvládá nerovnosti s přehledem. Celkově se jedná o velmi dobře sladěné auto. Oproti verzi pouze s předním pohonem je pocitově jistější, na čemž má značný podíl i víceprvková zadní náprava namísto jednodušších vlečených ramen u běžných verzí.

A dále po modré…

Nejsilnější dobíjecí Peugeot 3008 Hybrid4 se třemi motory pořídíte nejlevněji za 1,2 milionu Kč, což není zrovna málo. Konkurence se ale pohybuje v podobné cenové hladině. Provedení bez zadního elektromotoru je v rámci výbav o 120 000 Kč levnější, z hlediska dynamiky ale za čtyřkolkou dosti zaostává (0-100 km/h za 8,7 s).

Hybrid4 v terénu zvládne mnohem více než u běžných verzí se spalovacím motorem příplatkový systém Grip Control, který je v podstatě jen rozšířenou verzí stabilizačního systému. Francouzské SUV přitom těží ze své velkorysé světlosti 219 mm, díky níž se i mimo silnici cítí velmi jistě. Při prudších sjezdech, za vás pracuje systém kontrolovaného sjíždění svahů, a vy se můžete věnovat jen řízení. Limitem pak zůstává jen vzorek pneumatik.

Plug-in hybridní verzi poznáte podle odlišné masky, drobných označení na karoserii, neobvykle tiché jízdy, ale také jednoho zajímavého detailu. Vždy, když auto jede v elektrickém režimu, svítí modré světlo na krytu vnitřního zpětného zrcátka.

  • Plug-in hybridní verzi poznáte podle odlišné masky a drobných označení na karoserii. (foto: Vladimír Löbl)
  • Modré světlo svítí vždy, když auto jede v elektrickém režimu. (foto: Vladimír Löbl)
  • Nabití do plna potom veřejné dobíjecí stanice nebo wallboxu trvá 2 hodiny, z běžné zásuvky to je téměř čtyřnásobek. (foto: Vladimír Löbl)
  • Jak je u nových plug-in hybridů obvyklé, i ani zde totiž nechybí možnost „rezervování“ energie na později. (foto: Vladimír Löbl)
  • Zapojení jednotlivých motorů do pohonu vozu lze sledovat na středovém displeji. (foto: Peugeot)
  • Přední elektromotor je integrovaný do osmistupňové samočinné převodovky, druhý pak u zadní nápravy. Při aktivaci pohonu všech kol fungují pracují oba i spalovací motor. (foto: Peugeot)
  • Palubní deska svým pojetím odpovídá hi-tech pojetí této verze. (foto: Vladimír Löbl)
  • Efektně vyhlížející koncovky výfuků jsou jen atrapy. (foto: Vladimír Löbl)

Související články

Vložit komentář...