Jaký byl e-SALON 2021? Vedle osobních vozů nabídl i zajímavou pracovní techniku

Nemalé množství fanoušků elektromobility přilákal na výstaviště PVA EXPO v pražských Letňanech nedávno skončený veletrh e-SALON. Na jeho třetím ročníku se mezi osmi desítkami vystavovatelů, kteří prezentovali především osobní elektrické vozy, případně nabíjecí technologie, objevili i zástupci výrobců elektromobilní manipulační a komunální techniky, například společnost KOVACO Electric – česko-slovenský výrobce malých elektrických nakladačů.

Jediné svého druhu

Nejedná se sice o úplnou novinku – společnost KOVACO Electric tyto nakladače představila již v roce 2018 –, ale určitě máme co do činění s dvěma unikátními modely, podle výrobce zatím s jedinými komerčně vyráběnými elektrickými nakladači na světě.

Model Elise 900 si mohou zájemci zakoupit ve dvou variantách, resp. se dvěma typy olověných baterií (v plánu již jsou i lithiové). S baterií o kapacitě 240 Ah, která umožňuje elektromotoru poskytovat výkon 23 kW, může toto pracovní vozidlo manipulovat s nákladem o hmotnosti až 900 kg. Pokud je nakladač vybaven baterií s kapacitou 400 Ah, dosahuje nakladač výkonu 39 kW a zvládne tak zacházení i s břemenem vážícím 1400 kg. Slabší baterie umožňuje nakladači pracovat až po dobu 6 hodin, ta silnější dokáže udržet nakladač v provozu až 8 hodin. Jejich plného nabití lze dosáhnout za dobu o něco málo přesahující 5 hodin. Životnost baterií by podle výrobce měla dosahovat zhruba 1 700 cyklů.   

Nadstandardní vlastnosti

Nakladač není zajímavý jen svým elektrickým pohonem, nadstandardní je například i jeho světlá výška 262 mm, která je zárukou toho, že nakladač v obtížnějším terénu jen tak neuvízne. Také jeho stabilita je podle výrobce lepší, než jakou v této kategorii vozidel nabízí konkurence – boční náklon může dosáhnout až 47⁰, což je o 10⁰ více, než umožňují jiné obdobně konstruované nakladače s konvenčním pohonem. Dodejme, že při jízdě do kopce může maximální úhel stoupání dosáhnout až 35⁰.

Firma KOVACO porovnala své nakladače s dieselovou konkurencí i z hlediska hlučnosti a ukázalo se, že Elise 900 je více než 3,5krát méně hlučný.

Zajímavostí je možnost dálkového ovládání vozidla, a to buď prostřednictvím klasického dálkového ovladače se dvěma joysticky, nebo pomocí speciální aplikace nainstalované v mobilním telefonu.

Aby byla charakteristika úplná, uveďme ještě to, že nakladač umožňuje výměnu nakládací lopaty za jiná pracovní zařízení, jichž je celá škála, například za sněhovou frézu, sněhový pluh, štípačku dřeva, křovinořez, nosič balíků, paletové vidle, úhlový smeták nebo dokonce střihač stromů.

Malý, ale šikovný

Vedle modelu Elise 900 má KOVACO Electric v nabídce také kompaktní pásový malý nakladač MiniZ. Výrobce upozorňuje na to, že díky svým kompaktním rozměrům je MiniZ ideální i pro práce ve složitých interiérech. Jeho celková šířka 79 cm totiž zaručuje, že vozidlo projede většinou běžných interiérových dveří od šířky 80 cm včetně nainstalovaných dveřních křídel. Uplatnění ale najde i v zemědělství nebo v zahradní architektuře. S připravovanou řadou plně elektrických přídavných zařízení se navíc jeho možnosti ještě rozšíří.

Stejně jako jeho větší bratr i tento nakladač může být na jedno nabití v činnosti maximálně 8 hodin a k plnému nabití baterie dochází zhruba za 5,3 hodiny. Výkon tohoto pracovního stroje činí 11 kW, přičemž maximální hmotnost nákladu může dosáhnout až 400 kg.

Obdobně jako model Elise lze i tento ovládat na dálku – pomocí dálkového ovladače nebo mobilní aplikace. Také spektrum nástrojů je velmi podobné, jen je vše samozřejmě o něco menší.

Společnost KOVACO Electric, jejíž zbrusu nový výrobní závod se nachází ve Velké Dobré u Kladna, již vedle České republiky a Slovenska buduje svoji dealerskou síť i v řadě dalších, i mimoevropských zemí. V ostrém provozu je v současné době již asi 200 strojů – v Evropě, USA, Jižní Americe či dokonce Austrálii. Pomáhají například v jednom španělském dole, pokládají trávník na Estadio Santiago Bernabéu, stadionu hvězdného Realu Madrid, nebo rozvážejí krmivo zvířatům na amerických farmách. V České republice je jich sice zatím v provozu málo, ale poptávka prý rychle roste.

Související články

Vložit komentář...