Americký teenager nedostal řidičák, protože skládal zkoušku na Tesle

Kalifornský teenager nedostal řidičský průkaz, protože skládal zkoušku v elektrické Tesle s regenerativním brzděním. Podle instruktorky nepoužíval mladík brzdy správně. Když se o případu dozvěděla média, kalifornský úřad pro motorová vozidla změnil předpisy a mladík se dočkal i svého průkazu.

Ve Spojených státech mají oproti Česku uchazeči o řidičský průkaz jednu malou výhodu: zkoušku mohou skládat ve vlastním voze. Obvykle to tedy je výhoda, ale někdy ne. Šestnáctiletý Bryce Rosenblum zjistil, že to tak úplně vždycky být nemusí.

Na zkoušku totiž spolu s instruktorem nasedl 23. listopadu letošního roku do vozu Tesla Model 3 s aktivovaným rekuperačním brzděním (tedy standardním režimem pro tento model).

„Hned na začátku mě upozornila, že auto samo zpomaluje jako na stopce. A řekla mi, že se to stalo dvakrát, ještě než jsme vyjeli z parkoviště. A pak jsme pokračovali v testu. Udělali jsme všechno, co má test obsahovat. A pak mě zastavila a řekla mi, že jsem neuspěl,“ řekl Rosenblum pro sanfranciskou pobočku televize CBS.

Systém rekuperačního brzdění Modelu 3 se stejně jako u většiny elektromobilů aktivuje, když řidič uvolní tlak na plynový pedál. Systém pak rekuperuje kinetickou energii vozidla a nabíjí baterii, čímž zpomaluje vozidlo bez použití brzd.

Podle Rosenbluma mu instruktorka neřekla, aby rekuperační brzdový systém deaktivoval. Do komentáře ke zkoušce v záznamovém archu instruktorka napsala údajně následující slova: „Žadatel nezpomalil vozidlo. Nohu na brzdu položil až poté, co vůz zpomalil a zastavil“.

„A tak jsem se jí zeptal, co bych mohl udělat příště, abych zkoušku složil. A ona mi řekla, ať si neberu Teslu a prostě si půjčím auto někoho jiného. Vezměte si místo skutečného elektromobilu cizí, které má motor,“ řekl Bryce Rosenblum novinářům.

Brycův otec Neal Rosenblum podal stížnost na místní pobočku a celou záležitost pak „hnal výše“ k nadřízenému a regionálnímu manažerovi.
Neal si vzpomněl na rozhovor s instruktorem, který následoval bezprostředně po neúspěšném testu.

„Takhle to nemůže fungovat,“ řekl Neal Rosenblum pro média. „V podstatě říkala, že auto brzdí samo. A já jsem řekl: ‚Dobře, ale takhle to auto funguje‘. A ona řekla: ‚Ale musí mi ukázat, že skutečně dokáže přesunout nohu z plynového pedálu na brzdu‘. A já na to: ‚Madam, to auto takhle nastavené nebylo. Když zvedne nohu z plynu a začne ji přesouvat na brzdu, auto se zastaví uprostřed silnice.“

Není první

Když se novináři o případu doslechli, obrátili se na oddělení styku s veřejností kalifornského úřadu pro motorová vozidla. Po několika hodinách obdrželi odpověď, ve kterém úřad jednoznačně uznal chybu. Příslušné oddělení přezkoumalo výsledkový list zkoušky z jízdy a rozhodlo, že výsledek zkoušky z jízdy bude opraven jako vyhovující. Zákazníkovi bude oznámeno, že jeho řidičský průkaz by měl brzy dorazit poštou.

Úřad pak přijal i systémové řešení, aby se situace neopakovala. Instruoval své zaměstnance, aby při zkouškách z jízdy za volantem přistupovali k elektrickým vozidlům stejně jako k běžným vozidlům na benzinový pohon.

Pokud zkoušený použije k jízdní zkoušce hybridní vozidlo nebo elektromobil s rekuperačním brzděním, bylo zaměstnancům doporučeno, aby neodkládali zkoušku z důvodu, že vozidlo je vybaveno rekuperačním brzdovým systémem a/nebo funkcí brzdění jedním pedálem, aby se při bodování zkoušky řídili stávajícími kritérii jízdní zkoušky a aby použití rekuperačního brzdového systému nebylo použito jako jediný důvod pro bodování chybné nebo kritické jízdy.

Rodina Rosenblumových úřad za rychlou reakci pochválila. „Chci říct, že musím smeknout klobouk, že jednali tak rychle, protože to bylo prostě šílené,“ řekl Neal Rosenblum. „Myslím, že jsem se nakonec cítil trochu ospravedlněný. Takže jo, byl to dobrý pocit.“

Úřad možná reagoval tak rychle i proto, že měl s podobným případem své zkušenosti. Agentura si zřejmě byla vědoma problémů s rekuperačním brzděním elektromobilů při jízdních zkouškách po dobu několika měsíců.

V srpnu 2021 totiž server Teslarati zveřejnil zprávu s podrobnostmi o podobném neúspěšném testu. Tehdy „zkoušející instruktor informoval majitele vozu Tesla, že neuspěl kvůli ‚automatickému zapnutí‘ Modelu 3.“

V tomto případě se jednalo o „automatické sepnutí“ brzdného pedálu. Při dalším vysvětlování zkoušející uvedla, že cítí, jak auto brzdí, i když není fyzicky sešlápnut brzdový pedál.“ Zpráva Teslarati uvedla, že agentura v té době „pracovala na tom, aby zajistila, že zkoušející budou mít pochopení pro tuto funkci a její vliv na řízení“.

Related Posts

Vložit komentář...