25. 03. 2024
|
emovio.cz logo

Hyundai ukončil vývoj spalovacích motorů. Redukuje i vodíkové plány

Elektrická Kia EV6 (Foto: Hyundai Motor Group)
Elektrická Kia EV6 (Foto: Hyundai Motor Group)

Podle korejských médií společnost Hyundai Motor v prosinci uzavřela své oddělení vývoje spalovacích motorů, které je součástí velkého vývojového centra v Namyangu. Automobilka, jíž patří značky Hyundai, Kia a Genesis, s největší pravděpodobností také zastavila projekt vývoje vodíkového vozidla Genesis. Hyundai učinil tyto kroky proto, aby urychlil svou transformaci na silného hráče na poli elektromobility.

Nový ředitel divize výzkumu a vývoje Park Chung-kook v této souvislosti rozeslal zaměstnancům e-mail, v němž napsal: „Nyní je nevyhnutelné přejít na elektrifikaci. Náš vlastní vývoj motorů byl velmi úspěšný, ale abychom na dosavadní úspěchy mohli navázat dalšími inovacemi, musíme změnit systém.“ To v praxi bude znamenat, že většina výzkumných pracovníků, kteří se doposud zabývali konstrukcí spalovacích motorů, se nyní přesunou do konstrukčního centra zaměřeného na elektromobily. Malý počet výzkumníků v oddělení spalovacích motorů ještě nějakou dobu zůstane a bude řešit jen menší modifikace. V rámci divize elektrifikačního vývoje mezitím bylo zřízeno i centrum vývoje baterií. Toto centrum se zaměří mimo jiné také na výzkum nových vhodných surovin k dalšímu vylepšování baterií a polovodičů.

Smělé plány

Změny znamenají řadu restrukturalizačních opatření s cílem zkrátit harmonogram vývoje elektromobilů. Například stávající tým projektového řízení a tým integrovaného vývoje vozidel byly spojeny do jedné organizace, která pokrývá vše od počátečního návrhu vozu až po jeho sériovou výrobu.

Hyundai a Kia mají nyní v plánu v roce 2026 celosvětově prodat 1,7 milionu elektromobilů. To je výrazně ambicióznější cíl, než byl ten předchozí: jeden milion prodaných elektromobilů v roce 2025. „Naším bezprostředním úkolem je vyvinout inovativní vozidla, která budou na budoucím trhu s elektromobily dominovat. Nynější reorganizace bude důležitým výchozím bodem pro změnu v novém roce,“ podotkl Park.

Korejský automobilový gigant také podle všech dosavadních indicií dospěl k závěru, že auta na vodíkové palivové články nemají perspektivu, a projekt vodíkového vozu značky Genesis zastavil. Podle člověka dobře obeznámeného s poměry v automobilce, na kterého se odvolává Korean Car Blog, „probíhal původně na čtyři roky plánovaný vývoj vodíkového vozu Genesis zhruba rok a byl zastaven kvůli problémům s palivovými články třetí generace“. Další vývoj je prý nyní značně nejasný. Podle oficiálního sdělení společnosti Hyundai pokrok dosažený ve zvyšování výkonu a snižování nákladů na systém palivových článků třetí generace zaostal za původními cíli.

Projekt vývoje palivových článků třetí generace byl zveřejněn loni v září. V porovnání s druhou generací článků mělo dojít ke zmenšení jejich objemu o 30 procent a k dvoj- až trojnásobnému zvýšení výkonu a životnosti. Hlavním kritériem pro konkurenceschopnost osobních automobilů jsou však výrobní náklady a společnost měla v plánu snížit cenu palivových článků o více než 50 procent do roku 2025. Tento cíl nyní zřejmě vedení společnosti již považuje za nereálný. Nejspíše proto také Hyundai již koncem listopadu loňského roku omezil činnost oddělení palivových článků a přistoupil k jeho organizační a personální restrukturalizaci.

Podpora nákladní dopravě trvá

V roce 2019 oznámila korejská vláda cíl prodat do roku 2022 alespoň 81 000 vodíkových vozidel. Nyní stojíme na prahu zmíněného roku a tento cíl vypadá zcela nereálně, protože prodej těchto vozidel dosáhl v listopadu 2021 pouze 21 000 kusů. To bylo mnohem méně, než byl původní plán. Výrazně pomaleji se rozvíjela také vodíková infrastruktura pro osobní automobily.

Zastánci technologie vodíkových palivových článků a nyní také korejská vláda obhajují použití této technologie především v „těžce dekarbonizovatelných“ dopravních sektorech, jako je těžká nákladní doprava, dálková kamionová doprava nebo námořní doprava a s ní související logistická infrastruktura. Korejská vláda přitom ještě nedávno prosazovala rozvoj vodíkové osobní automobilové dopravy jako součást svých plánů rozvoje vodíkové ekonomiky. Tyto plány jsou však nyní zřejmě již minulostí.

V říjnu loňského roku společnost Hyundai Mobis, jihokorejský dodavatel automobilového průmyslu patřící do Hyundai Motor Group, oznámila, že investuje přibližně 950 milionů eur do výstavby dvou závodů na systémy palivových článků v korejských městech Incheon a Ulsan. Ačkoli se nyní zdá, že důvěra v projekty automobilů s vodíkovými palivovými články poněkud opadla, nákladní a těžká nákladní vozidla jsou jiný příběh. Svědčí o tom dílčí úspěchy Hyundai Mobis, který v roce 2020 vyvinul palivové články pro vysokozdvižné vozíky a od roku pracuje na jejich variantě pro bagry a nakladače a také pro menší letadla.

Loni v září představila Hyundai Motor Group svou koncepci Hydrogen Vision 2040. Ta počítá například s tím, že do roku 2028 společnost představí všechny své užitkové vozy ve verzi s palivovými články. Automobilka spatřuje značný vodíkový potenciál také v oblastech, jako jsou vozidla s vysokým výkonem, letecká doprava, robotizace, velké námořní lodě a energetika. Tyto oblasti jihokorejská automobilka považuje za mnohem vhodnější pro zavedení technologie vodíkových palivových článků, než je osobní automobilová doprava.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata