New York do roku 2030 kompletně elektrifikuje městskou hromadnou dopravu

Město New York plánuje v příštích letech investovat 420 milionů dolarů do elektrických vozidel a nabíjecí infrastruktury, aby urychlilo svůj přechod na plně elektrický městský vozový park. Nynější cíl vedení města je tak ambicióznější: oproti původnímu plánu zkrátilo období transformace o pět let, takže k plné elektrifikaci městské flotily by mělo dojít již v roce 2030.

New York City s téměř 30 000 vozidly provozuje největší městský vozový park v USA, jehož součástí jsou kromě autobusů také vozy železnice a metra a taxíky. Newyorská městská hromadná doprava je mimořádná také tím, že ji k cestě do práce a z práce využívá více než polovina obyvatel města a taktéž více než polovina Newyorčanů vůbec nevlastní automobil. Výjimečné využívání veřejné dopravy činí z New Yorku jedno z nejekologičtějších měst ve Spojených státech. Spotřeba benzínu ve městě je dnes na úrovni celostátního průměru v roce 1920.

Vedení města však chce jít v zeleném snažení ještě dále. Podle radnice by proto již v letošním roce mělo být do městské flotily pořízeno 1 250 elektrických vozů. Ze závazného dokumentu, který svým podpisem stvrdil minulý starosta New Yorku Bill de Blasio, vyplývá, že všechna osobní a lehká užitková vozidla městského vozového parku musejí být do roku 2030 plně elektrická. Tomuto kroku předcházelo rovněž poměrně zásadní rozhodnutí z dubna loňského roku, kdy se New York rozhodl, že od roku 2035 se v prostoru města budou moci prodávat pouze osobní automobily a lehká užitková vozidla s nulovými emisemi.

Vedení New Yorku však řeší nejen druh pohonu vozidel, ale také množství energie, které tato vozidla na osobu a cestu spotřebují, a co nejefektivnější využití přepravního prostoru vozů. „Součástí reformy je rovněž revize využití každého SUV, které je součástí flotily městské administrativy, a eliminace jakéhokoli jejich zbytečného používání,“ píše se v prohlášení města. Podle tohoto dokumentu by také v New Yorku mělo být do roku 2030 vybudováno nejméně 1 776 rychlonabíjecích bodů, z nichž 100 by mělo být volně k dispozici veřejnosti. Zhruba stovka těchto nabíjecích bodů je již hotova a na dalších 275 se aktuálně pracuje. V plánu je rovněž zakoupení 180 mobilních nabíječek a solárních carportů.

Více obnovitelné energie

New York rovněž hodlá na svém území zvýšit podíl distribuce obnovitelné energie, aby se tak vyhnul možným nařčením, že elektřina pro jeho flotilu vozidel může pocházet z emisně nečistých zdrojů. „New York dokončil přípravu kontraktu se společností New York State Energy Research Development and Authority (NYSERDA) na dodávky elektřiny z větrných, solárních a vodních zdrojů nacházejících se v severní části státu New York a v Kanadě. Díky němu by se měl urychlit rozvoj dvou velkých projektů distribuce zelené energie. Pokud bude kontrakt schválen, zajistí dostatek čisté energie pro více než 2,5 milionu domácností a zvýší spolehlivost a stabilitu jejích dodávek,“ stojí v prohlášení města.

Dohoda města se společností NYSERDA má podpořit konkrétně projekt Clean Path NY (CPNY), vedený společností Clean Path New York LLC, a projekt Champlain Hudson Power Express (CHPE), na němž pracuje společnost H.Q. Energy Services Inc. Champlain Hudson Power Express by měl New Yorku začít dodávat čistou energii v roce 2025, Clean Path New York by měl zahájit provoz v roce 2027.

Historické investice

„Naše město je průkopníkem v boji proti klimatické změně a lidé a planeta jsou pro nás na prvním místě. Tyto historické investice se dotknou Newyorčanů příštích generací, protože umožní vyčistit náš vzduch, zásadně omezí znečištění klimatu a umožní vybudovat čisté a udržitelné město pro všechny,“ uvedl před časem tehdejší starosta New Yorku Bill de Blasio.

Koncepce elektrifikace newyorské dopravy a zajištění obnovitelných zdrojů energie je součástí většího balíčku zaměřeného na snížení škodlivých emisí New Yorku o 70 procent (vzhledem k hodnotě z roku 2006) do roku 2030.

Současné snahy New Yorku nemění nic na faktu, že USA jako celek zareagovaly na trend zavádění elektromobily do městské hromadné dopravy se zpožděním. Zhruba před dvěma lety bylo ve všech amerických městech v provozu okolo 2 200 elektroautobusů, jejich počet však v poslední době rychle roste, především v Kalifornii, kde jezdí zhruba polovina všech elektroautobusů v zemi. V roce 2019 mělo alespoň jeden elektroautobus ve své flotile 202 dopravních podniků v USA.

Zcela dominantní je v tomto ohledu Čína – v jejích městech jezdí v současné době více než 425 000 elektroautobusů, tedy 99 % elektroautobusové flotily celého světa.

Related Posts

Vložit komentář...