Autonomní závodní vozy psaly na veletrhu CES historii

„Dámy a pánové, spusťte svůj software.“ Těmito slovy byl odstartován historicky první závod autonomních závodních vozů, který se konal v rámci nedávného veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas – veletrhu, z nějž se v posledních letech stává spíše přehlídka horkých novinek v oblasti elektromobility.

Ono se vlastně jednalo již o druhý závod série Indy Autonomous Challenge (IAC), která je v podstatě prestižní mezinárodní studentskou soutěží. Úplně první závod série se konal loni v říjnu na slavném oválu v Indianapolis. Tam se však jely pouze tzv. časovky – jednotlivé autonomní vozy (celkem se jich do závodu přihlásilo devět) jely „proti časomíře“. Závod v Las Vegas byl historicky první v tom, že se závodilo vyřazovacím způsobem. Na dráze se tak spolu vždy utkávaly dva vozy, z nichž ten, který dokázal být nejen rychlejší, ale byl schopen i lépe manévrovat a předjíždět, zvítězil a postoupil do dalšího kola.

„Softwarové algoritmy potřebné k tomu, aby vedle sebe dvě auta závodila rychlostí kolem 170 mil za hodinu, vyžadují značný kvalitativní posun v porovnání se sólo jízdou,“ řekl Paul Mitchell, prezident a generální ředitel společnosti Energy Systems Network, která závody IAC organizuje, před startem nedávného závodu.

Přípravy na závody tedy musely být velmi pečlivé a selektivní. Výzva k nim byla vyhlášena již v listopadu 2019. Tehdy se přihlásilo 41 univerzitních týmů ze 14 států USA a z celkem 11 zemí. Následně proběhlo několik tzv. hackathonů, v nichž musely soutěžící týmy prokázat znalostní a dovednostní předpoklady pro to, aby se vůbec mohly závodů autonomních vozidel zúčasnit.

Na samých hranicích možností

Závod v Las Vegas vyhrál mezinárodní tým PoliMOVE, složený ze studentů italské Politecnico di Milano a University of Alabama, který se tak zapsal do historie jako první vítěz závodu autonomních vozů stylem head-to-head (jízda dvou a více vozů pohromadě). PoliMOVE se prosadil v konkurenci 9 týmů složených ze studentů 19 univerzit a 8 zemí (do finálové soutěže se kvalifikovalo 5 týmů) a za svůj úspěch byl odměněn finanční částkou ve výši 150 000 dolarů.

PoliMOVE navíc vytvořil i rychlostní rekord, když mu na závodním oválu naměřili rychlost 173 mph. „Dnešek byl skutečným zrodem autonomního závodění,“ pronesl po závodě spokojeně Sergio Savaresi, vedoucí týmu Politecnico di Milano. „Vysokorychlostní multiagentní závody tak dosáhly svých současných hranic. Výzkum autonomních vozů bude z tohoto historického milníku jistě těžit,“ dodal.

Poražený finalista – tým TUM Autonomous Motorsport, reprezentující německou Technische Universität München – získal za druhé místo odměnu 50 000 dolarů. Mnichovský tým i přes finálovou porážku potvrdil své špičkové kvality, neboť právě on vyhrál již zmíněnou první soutěž seriálu, konanou loni v říjnu v Indianapolis.

Stejné vozy, odlišný software

Závody se jezdí s vozidly s hardwarově naprosto stejnými technickými parametry, rozhodujícím faktorem je tedy pouze software, který jednotlivé týmy samostatně vyvíjejí. Klíčem k úspěchu je tak především to, jak dobře dokáže konkrétní software provádět zcela autonomně předjížděcí manévry. Organizátoři soutěže doufají, že další vývoj umožní, aby spolu časem mohlo soupeřit i více než jen dvě autonomní vozidla.

Závodní vozy s typovým označením Dallara AV-21, považované za momentálně nejpokročilejší autonomní závodní vozidla, jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi pro autonomní jízdu, jako jsou například tři senzory Luminar Hydra LiDAR, které umožňují 360stupňové snímání s dlouhým dosahem, což je jeden ze základních předpokladů pro bezpečnou autonomní jízdu ve velmi vysokých rychlostech. Vozy jsou však – možná oproti očekávání – poháněny spalovacími motory, nikoli elektromotory, a to proto, že baterie by byly pro tyto vozy příliš těžké a znemožňovaly by při velmi vysokých rychlostech bezpečné autonomní manévrování.

Organizace IAC plánuje v dohledné budoucnosti uspořádat další podobné závody, tedy takové, že na startovní čáře vedle sebe stanou dvě autonomní vozidla. Věří však v to, že v době nepříliš vzdálené technologický vývoj umožní vypustit na závodní dráhu tolik vozidel, jako je tomu v normálních automobilových závodech.

Related Posts

Vložit komentář...