06. 04. 2024
|
emovio.cz logo

Dodavatelé automobilek mohou na elektrické transformaci velmi vydělat. Příklady již existují

AMP konektor (Foto: Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0)
AMP konektor (Foto: Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0)

Nad výrobci vozidel se spalovacími motory se stahují černá mračna, jejich dodavatelů se však hrozba zániku týkat nemusí. Ty z nich, které se dokážou přizpůsobit nové poptávce mohou ze současné situace vyjít jako vítězové. Týká se to například společnosti TE Connectivity, která již prokázala, že se změnami poptávky dokáže dobře držet krok.

Firma TE Connectivity vyrábí konektory, díky nimž je v automobilech možné propojit velké množství elektroniky, její portfolio sahá od senzorů přes systémy vstřikování paliva až po infotainment. S mírnou nadsázkou lze říci, že pokud vozidla elektromobilní éry něco potřebují, jsou to větší a stále složitější konektory. A to je také důvod, proč TE před nedávnou dobou investovala 125 milionů dolarů do nového výrobního závodu v malém jihoněmeckém městě Wört.

Podle generálního ředitele Terrence Curtina firma také hledá nové akvizice nebo partnerství, aby tak mohla nadále rozšiřovat své podnikatelské aktivity v automobilovém sektoru. V současné době můžeme sledovat trend, jak zavedení dodavatelé autodílů přemýšlejí o tom, zda se zcela zbavit své výroby spalovacích motorů, nebo zda koupit výrobce dílů pro elektromobily. A společnosti, jako jsou TE, Sensata Technologies, Amphenol Corp či Molex, se snaží těmto velkým společnostem vycházet vstříc a dodávat na trh komponenty s vyšší přidanou hodnotou a věnovat se více vývoji nových technologií.

„Všichni ti výrobci automobilů, kteří mluví o transformaci na elektromobilitu a slibují dlouhý dojezd svých vozů, toho bez dodavatelů, jako je TE, nebudou schopni,“ cituje agentura Reuters Williama Kerwina, analytika společnosti Morningstar.

Autodíly tvoří více než 40 % tržeb společnosti TE. Jedná se o 15 miliard dolarů, což z ní dělá jednoho z největších dodavatelů automobilového průmyslu, o kterém však většina lidí nikdy neslyšela. Jen pro srovnání: jeho tržní hodnota 43 miliard dolarů je mnohem vyšší než hodnota automobilek Nissan a Renault dohromady a více než trojnásobná, než je hodnota výrobce pneumatik Continental.

Evropská poptávka rychle roste

Podle Curtina dodavatelé autodílů i výrobci automobilů se v posledních dvou letech v Evropě museli vyrovnávat s úplnou explozí poptávky po elektromobilech a nový výrobní závod TE tak dosáhl dvojnásobku původně plánované produkce.

Je dobře známo, že celosvětový nedostatek polovodičů automobilovou výrobu silně zasáhl. Podle Curtina však automobilky používají čipy, které ještě mají, přednostně k výrobě elektromobilů, čímž dále roste tlak na dodavatele, jako je právě TE. Výzvou, které tak nyní TE čelí, je správný odhad dalšího vývoje, protože nelze vyloučit, že se přechod k elektromobilitě a samořídicím vozidlům zpomalí v důsledku omezení podpor nebo rostoucích obav z toho, zda jsou autonomní vozidla skutečně bezpečná. I přesto se však firmy jako TE musí více zaměřit na technologický vývoj, protože elektromobily potřebují robustnější a složitější komponenty, aby bezpečně zvládaly distribuovat vysoké hodnoty elektrického proudu.

Jen po představu: konvenční díly z produkce TE mají kolem pěti komponentů, avšak některé nové jich mají až 50. TE proto nyní nakupuje po tunách hliník, který je lehčí a levnější než měď, aby byl schopen vyrábět součástky právě takovýchto větších a komplexnějších dílů.

Ve starší části továrny v německém Wörtu stroje chrlí 16 konektorů pro auta na fosilní paliva za sekundu. V nové budově pracují složitější a dražší stroje – například o německé společnosti Manz –  produkují větší měděné konektory s navařenými slitinovými pružinami pro nabíjecí porty elektromobilů, avšak mnohem pomalejším tempem. TE tam vyrábí také velký konektor, který je umístěn na bateriovém modulu elektromobilu a slouží jako jeho mozek. Měří výkon každého článku baterie, zatímco malý polovodič měří jejich teplotu. Nový výrobní závod ve Wörtu může vyrobit až dva miliony takovýchto konektorů ročně, ale poptávka stále stoupá.

Nové kapacity

„Budeme potřebovat výrobu rozšířit,“ domnívá se Matthias Lechner, šéf společnosti TE pro Evropu, Střední východ a Afriku. TE podle něj již plánuje rozšířit výrobu ve svém maďarském závodě, ale i jinde. Tyto investice by se však měly vrátit, protože podle Curtina elektromobily a samořídicí auta zdvojnásobují hodnotu dílů, které TE produkuje, ze současných asi 70 dolarů na průměrné auto se spalovacím motorem. Výsledný zisk by tedy mohl být obrovský.

Podle studie JATO Dynamics elektromobily v roce 2021 téměř zdvojnásobily svůj globální podíl na prodeji vozidel na 6 % a tento podíl by měl nadále růst. Evropský automobilový trh podle této studie vzroste do roku 2030 ze současných 216 miliard na 330 miliard eur, a to především díky inovovanému softwaru, elektromobilům a elektronice, odhaduje poradenská společnost McKinsey. Firmy totiž budou muset řešit problémy s čipy a vyrovnávat se s tlakem na náklady a zároveň investovat do růstu. „Pozorujeme tak dvojitou transformaci,“ řekl partner McKinsey Timo Moeller.

Společnost TE má v současné době tři továrny na autodíly v Německu a dalších pět jinde v Evropě. Po celém světě má 29 výrobních závodů.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata