Německo reaguje na zdražování a klimakrizi. Jízdné bude „za hubičku“

Už od počátku června se lidé v Německu dočkají výrazné slevy na regionální a městskou veřejnou dopravu. Využít je mohou i Češi.

Německá vláda totiž zareagovala na rostoucí cenu pohonných hmot i zdražování nejrůznějších energetických komodit a pro červen, červenec i srpen letošního roku prosadila měsíční jízdenky za 9 euro, což je v přepočtu zhruba 220 korun.  

Novinka v oblasti německé veřejné dopravy se dokonce nebude týkat jen Němců. Využívat výhody této speciální budou mít možnost třeba i turisté, kteří v blízké době do Německa zavítají. Informoval o tom deník Deutsche Welle.

Německá vláda chce lidem nabídnout výhody veřejný dopravy, a to všem, kteří by jinak běžných okolností preferovali jízdu autem. Mohou toho využít třeba i Češi, kteří mají možnost si jízdenku zakoupit třeba online na webových stránkách jednotlivých německých dopravních společností. K dispozici, a tedy i ke koupi, ale tikety budou i v papírové podobě přímo v Německu.

Speciální akce se bude týkat všech německých měst i regionů. Tiket v každé části Německa ale bude jiný. Rozdílné jízdenky tak budou v platnosti třeba v Berlíně, Drážďanech nebo v Mnichově.

Sleva neplatí na Flixbus

Němečtí vrcholní politici ale z působnosti této novinky vyjmuly dálkové vlakové spoje i autobusy. Vlaků s označením ICE, EC nebo IC se tak tato mimořádná akce týkat nebude. Podobně je to třeba také u Flixbusu.

Jízdenka bude platná pokaždé na jeden kalendářní měsíc. Pokud tedy dojde k její koupi třeba 15. června, bude v platnosti jen do posledního červnového dne. Novinka má Německo vyjít asi na 2,5 miliardy euro, což je v přepočtu zhruba 62 miliard korun. Regionální jízdné má být v Německu během léta díky tomu levnější o skoro osmdesát procent.

Velká část této vybrané sumy bude následně použita na kompenzace příjmů dopravních společností, zbytek pak na administraci prodeje, a to vrácení peněz těm, kteří si již sezonní jízdenku v minulosti na období června, července i srpna zakoupili.

„Každý, kdo začne německou veřejnou dopravu nyní využívat, tak přispěje k tomu, aby Německo bylo nezávislé na ruských palivech. Zaslouží se o to, aby Německo udělalo další krok vpřed na cestě ke klimatické neutralitě,“ řekl pro deník Deutsche Welle německý ministr dopravy Volker Wissing.

Dopravní společnosti už s prodejem těchto jízdenek začaly. Týká se to třeba i jednoho z největších německých dopravců Deutsche Bahn, který s prodejem začal v pondělí. Jiné přepravní firmy ale začaly s prodejem ještě dřív.

Zájem stoupne

Experti očekávají, že zájem o regionální a místní německou veřejnou dopravu ve 2. třídě raketově stoupne. Za účelem dosažení potřebných klimatických cílů však podle nich ale nejde o projekt všespásný, neboť je určený pouze pro následující tří měsíce.

„Z dlouhodobého hlediska by Němci i díky této podpoře mohli začít preferovat německou regionální a místní dopravu ještě víc,“ řekl pro deník Deutsche Welle Jon Worth, který je velkým a letitým příznivcem železniční dopravy.

Opozice proto už německou vládu tepe, jak to bude v Německu vypadat po konci srpna. I tehdy totiž budou energie zřejmě vysoce drahé a téma klimatické krize bude možná ještě více důležité.

Německá vláda proto nyní pracuje na tom, jak bude situace kolem německé veřejné dopravy fungovat v roce 2030. Podle expertů by totiž v roce 2030 mělo autobusy a vlaky cestovat až dvakrát více lidí než v dnešní době, jinak se klimatické potřeby nepodaří Německo naplnit.

Rakouský Klimaticket

V rámci Evropské unie jsou podobné projekty v posledních měsících stále častější. V říjnu loňského roku totiž třeba v sousedním Rakousku zavedli roční jízdenku s názvem Klimaticket. Týká se veřejné dopravy napříč celým Rakouskem a její roční cena je 1095 euro, což je v přepočtu zhruba 28 tisíc korun. Záměr tam prosadila ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerová, která se tématu klimatických změn dlouhodobě věnovala.

Díky jízdence Klimaticket je možné v Rakousku jezdit vlakem, metrem a autobusem ve městech i mezi nimi, a využívat spojů, které provozuje stát i soukromí dopravci. Jízdenka je tam subvencována z federálních daní a má v zemi podpořit využívání veřejné hromadné dopravy. Rakouské daňové poplatníky systém ročně přijde asi na 150 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 3,8 miliardy korun.

V České republice to momentálně na podobný záměr mezi politiky nevypadá. Vláda ale ve svém programovém prohlášení má, že by chtěla během svého volebního období rozšířit působnost české jízdenky One Ticket, která umožňuje koupit si na železnici jeden lístek pro více dopravců. V provozu je tato forma jízdenky v platnosti už od prosince roku 2020.

„Největší výhodou OneTicket je její využití napříč dopravci. Je to pohodlný způsob cestování. Pořídíte si jednu jízdenku na celou cestu a nemusíte se vůbec zabývat tím, kdo který spoj provozuje,“ řekl těsně před počátkem fungování jízdenky One Ticket tehdejší český ministr dopravy Karel Havlíček za hnutí ANO.

Related Posts

  1. JUDr, Jan Knap says:

    „Německá vláda chce lidem nabídnout výhody veřejný dopravy, a to všem….“ Kvalita českého školství přichází do praxe 🙂 Novinář, který neumí česky.

Vložit komentář...

%d bloggers like this: