Kola pro Lvov. Cyklistická velmoc rozjela nezvyklou humanitární sbírku

Nezisková organizace z města, ve kterém je více kol než lidí, spustila zřejmě ojedinělou dobročinnou sbírku. Z Kodaně mají na nedostatkem paliv zužovanou Ukrajinu putovat přebytečná kola.

Do západního města Lvov, vzdáleného asi 40 kilometrů od polských hranic, denně přicházejí Ukrajinci prchající před ruskou invazí. Někteří pokračují v cestě a zůstávají ve městě pouze dočasně, (menší) část zůstává. Podle odhadů tak má Lvov zhruba o 200 tisíc obyvatel více než válkou. A musí se potýkat s celou řadou s tím spojených otázek: kde mohou všichni bydlet a jak se budou pohybovat po městě.

„Naše město se stalo hlavním centrem pro lidi, kteří utíkají před válkou, zejména pro ženy a děti a starší lidi, kteří nemohou bojovat,“ řekl pro reportéra serveru Fact Company Orest Oleskiv, vedoucí dopravního úřadu ve Lvově. Vzhledem k tomu, že konec války se nezdá na dohled, mnozí nyní plánují trvalejší pobyt ve Lvově a shánějí si práci, aby měli dostatek peněz na přežití.

Ale už jen dostat se do práce je obtížné. Řada lidí přijeli auty, ale to v současné ukrajinské situaci není ideální řešení. V zemi je velmi akutní nedostatek pohonných hmot. Benzínu a nafty je dostatek pro armádu a zemědělce, zbytek ekonomiky – a především běžní řidiči – se na dodávky nemohou spolehnout (pokud si je samozřejmě mohou dovolit v situaci, kdy výkon ekonomiky klesl proti předválečnému stavu asi o 50 procent).

Kvůli tomu je veřejná doprava přeplněnější a pro uživatele nejen méně příjemná, ale někdy obtížně použitelná. Další vysídlenci si nemohou dovolit jezdit autobusem prostě proto, že nemají prostředky: zejména poté, co město muselo kvůli rostoucím cenám nafty zvýšit jízdné.

Jednou z odpovědí na dopravní problém náhle přeplněného ukrajinského města jsou kola. Jistě, nikdy nebudou pro každého a ani do každého počasí, ale ulevit mohou. Otázkou je, kde kola pro všechny vzít? S řešením problému chce pomoci sbírka Bike4Ukraine (Kola pro Ukrajinu). V jejím rámci bude dánská charita posílat do Lvova darovaná jízdní kola z Kodaně – města, ve kterém je více kol než lidí.

Pomoc od malé velmoci

Možná tomu nebudete věřit, ale iniciativa vyšla z ukrajinské strany. Oleskiv a další představitelé a obyvatelé Lvova obrátili se obrátili na kodaňského guru cyklistické infrastruktury Mikaela Colville-Andersena (mimo jiné zakladatele poradenské společnosti Copenhagenize, která se zabývá cyklistikou ve městech). „Řekli mi: ‚Hele, nedala by se někde sehnat kola?,'“ říká Colville-Andersen pro Fast Company.

Byla to otázka na správném místě. Jak Colville-Andersen říká, v Dánsku je kol nadbytek. Na dvoře domu, kde bydlí se každý rok končí každým rokem desítky nepotřebných kol, kterých se někdo chce zbavit: „Dvakrát ročně uklízíme všechna kola, která nikdo nechce,“ říká dánský příznivec cyklistiky.

Colville-Andersen rychle založil neziskovou organizaci, která nyní shromažďuje finanční prostředky na tuto činnost a letos v létě začne rozvážet kamiony s darovanými koly, přičemž počátečním cílem je shromáždit 2 000 kol v dobrém stavu a připravených k jízdě. Jeho cílem ovšem prý je sebrat nakonec 100 tisíc kol nebo dokonce na milion.

Kola by na místo měl dopravit kamion pivovaru Carlsberg, který firma dala k dispozici. Podle Colville-Andersena by měla být logistika přejezdu hranic jednoduchá, protože do měst, jako je Lvov, neustále proudí humanitární pomoc. S koordinací dodávek bude pomáhat samo město.

V rámci projektu plánuje Lvov také instalaci necelých 20 kilometrů nových cyklostezek s ochrannými bariérami. Město pracuje na lepší cyklistické síti již několik let, ale větší projekty byly dočasně pozastaveny.

„Letos jsme plánovali udělat hodně v budování cyklistické infrastruktury,“ říká Oleskiv. „Teď to ale kvůli válce nejde.“ Nový plán udržitelné mobility, který má pomoci snížit znečištění a omezit dopravní zácpy, měl být uveden do praxe koncem února. Místo toho začala válka a člověk, který plán sepsal, narukoval do armády.

Se začátkem nové kampaně se podle Colville-Andersena začínají ozývat lidé z dalších částí Ukrajiny. „Potřebují kola z jiných důvodů – veřejná doprava nestojí za nic, není tam plyn nebo jsou silnice vybombardované, jako například v Buče,“ řekl reportérům a pokračoval: „Právě mi přišla zpráva od ženy, která říkala: ‚Děkuji za crowdfunding pro Lvov. Ale já bydlím na předměstí Kyjeva s pětiměsíční dcerou, manžel bojuje a já musím jednou týdně do města k pediatrovi. Nákladní kolo (tj. „cargo“ kolo, což je prostě kolo upravené pro dopravu těžších nákladů, tedy s nějakou korbou, pozn.red.) by mi změnilo život.“ Poté, co začal s dodávkami kol ve Lvově, chce projekt rozšířit a pomoci celé válkou zmítané zemi.

Kola pro ukrajinské uprchlíky se sbírají například také v Irsku nebo v Kanadě, ale tady jde o akce pro imigranty do těchto zemích, ne dodávku přímo na Ukrajinu. Colville-Andersen se domnívá, že v tomto ohledu je jeho iniciativa první.

Related Posts

Vložit komentář...

%d bloggers like this: